Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Vuosi maailmalla, osa 1

archie gone lebanon

Reissuelämää ja vähän muutaki!

tiistai 4. joulukuuta 2012

Vuosi maailmalla, osa 1

Harmittaa sanoa, että mun reissuvuosi päättyi jo viime kuussa. Se näkyy toki myös blogissa, kun reissujutuista mennään enemmän arkipäiväisiin asioihin. Toivottavasti jaksatte silti pysyä remmissä, sillä en millään haluais kuopata tätä blogia siihen saakka, kun seuraavan kerran saan mahdollisuuden reissata.

Aattelin tänä vuonna jakaa mun vuosikatsauksen kahteen osaan, sillä mun teki mieli ottaa kustakin reissusta enemmän kuin yks kuva. Näähän käytiin kyllä pikaisesti läpi sen kolmivuotispostauksen kohdalla, mutta pieni reissufiilistely ei varmaan haittaa ketään, vaikka oliskin tuttuja juttuja.

Aloitetaan siis tammikuusta, jolloin mulla oli buukattuna lennot Barcelonaan. Löysin norjalaiselta jotku supertarjoukset, oliskohan lennot maksaneet jotain 80 luokkaa (menopaluu, Helsingistä), joten olihan sitä mentävä. En saanu ketään mun mukaan, joten päätin kokeilla elämäni ensimmäistä kertaa yksin reissaamista. Ei ollu ehkä ihan mun superlempparijuttu. Tosin Barcelona oli ihana, ja lupasin itelleni että vien Karimin sinne joskus romanttiselle humputtelulomalle, niin ihana fiilis siellä oli!

Kävin ihastelemassa kauppahallien antimia, mutta en kyllä uskaltanut viiä iskälle tuliaisina tuommosta kinkkua! Olis kyllä ehkä tykänny..

Piti saada kaverikuva munsta ja palamusta! Hyvin onnistui.

Vaikka mun hostelli sijaitsi Passieig de Gracialla, huomasin nämä vasta viimeisenä päivänä. Sokia mikä sokia.

Helmikuussa päätin pyrähtää Tukholmassa. Muistaakseni ostin lennot vaan muutamaa viikkoa ennen lähtöä, ja reissu oli muutenkin superpikainen. Taisin olla Tukholmassa vaan pari yötä ja ainoastaan yhen kokonaisen päivän, mutta sen aikana ehin tehä hurjasti töitä, kun olin taas reissussa yksin. Nyt kun matka oli huomattavasti lyhyempi kuin aikaisempi yksin reissattu matka, niin ei se omaan seuraan turvautuminen tuntunu ihan niin pahalta. Voisin vetää siis johtopäätöksen että voin lähtä mielelläni reissuun aivan yksin, kunhan se ei kestä paria päivää kauempaa. Sitten tulee jo tylsää. Kävin muuten elämäni ensimmäistä kertaa lentokentän loungessa tuon reissun aluksi ja olihan se jännää!

Finnairin Helsinki-Vantaan schengen lounge oli kyllä mahtava eka loungekokemus!

Kuvailin kovasti turistijuttuja vanhassa kaupungissa

Yritin uskotella itelleni että hengailin sen päivän visiitin aikana muuallakin kuin turistimetoissa, en tosin käyny kyllä uimassa.

Maaliskuussa meillä olikin edessä jotain jännittävää! Yksin reissaamiset loppu nimittäin siihen, sillä Karimilla oli hiihtoloma ja me oltiin päätetty tehä yhessä jotain siistiä sillon. Tämä siisti oli lopulta viikon reissu Benelux -maissa, missä otettiin auto alle ja rossailtiin ympäriinsä nauttien superpienistä välimatkoista. Suunniteltiin reittiä pitkään, ja lopulta otettiin lennot Brysseliin ja ajeltiin sieltä Antwerpenin kautta Rotterdamiin, sieltä Haagiin, Amsterdamiin, Düsseldorfiin ja Luxemburgiin mistä mentiin vielä takas Brysseliin palauttamaan auto. Reissu oli mahtava vaikka tietty tosi rankka, mutta tykättiin tuosta kovasta tahista, että ehittiin nähä mihin mestoille tullaan uudelleen ja mitkä oli nähty.

Käytiin muuten taas loungessa, tällä kertaa kahdessa! Saatiin järkättyä niin että päästiin menomatkalla käymään Helsinki-Vantaalla almost@home -loungessa ja paluumatkalla käytiin Amsterdamin kentällä Servisairin loungessa, makijaa matkailua siis! :)

Almos@homessa oli aivan mahtavat tarjoilut ja kaiken hyvän lisäksi tuoretta ananasta, jes!

Ensimmäinen etappi: Bryssel ja mahtava fiilis kun ei satanut!

Bryssel oli täynnä aivan mahtavia sarjisgraffiteja, joita bongailtiinkin koko se aika kun kaupungissa oltiin.

Ajeleskelua Antwerpenissä, oli vähän sekavaa mutta hyvin löydettiin lopulta

Karim Antwerpenissä. Oli melkein pakkasta mutta oli pakko käydä syömässä jäätelöä tuolla!

Meikä mielissään Rotterdamissa missä piti tietty käydä fiilistelemässä tuulimyllyä kun kerta Hollannissa oltiin, turistijutut, jes!
Meidän Rotterdamin hostelli oli ihan mahtava meidän huonekavereita lukuunottamatta. No, aina ei kaikki mee niinku toivois.

Seuraava etappi: Den Haag ja rantsulle! Ei ollu aivan biitsikelit mutta kelepas silti.

Kävin myös moikkaamassa yhtä Vermeerin maalausta, tää on kyllä mun lempparikuva näistä kaikista!

Seuraavaksi rossailtiin Amsterdamiin, missä ihmeteltiin tuota kanaalien loputonta määrää. Siellä satoi hulluna, joten ei ollu aivan meidän kelit.

Onneksi sateellakin sai kinuskitäytteisiä Stroopvohveleita, tää tuore oli meleko hyvvää!
Meidän viikon mittaisesta eurotripistä sainkin sitten toipua jonkun puolitoista kuukautta, ja huhtikuussa lähin taas reissuun. Tääki oli oikeastaan vähän extempore, sillä haaveilin kaverista joka lähtis mun kanssa Liettuaan pariksi päivää, ja kun kysäisin Tampereella asuvalta Ainolta kiinnostaisko sitä, esitti se vastakysymyksen että lähenkö sen kans Portugaliin sen kaverin luo. Paria päivää myöhemmin lennot oli jo ostettu, ja mulla sattui makiasti viikon talviloma myös siihen reissun päälle. Ja käytiin taas loungessa, tällä kertaa menomatkalla Frankfurtin kentällä! Portugali oli ihana, pastel de natat makoisia ja matkaseura mahtavaa, reissu oli siis kaikinpuolin onnistunut. :)

Frankfurtin loungen juomatarjonta oli aika monipuolinen, mutta samaa ei voinu sanoa sapuskavalikoimasta.

Aika mahtavia maisemia saatiin ihastelle Lissabonissa!

Mun ja Ainon koviskuvaussession tulos: supernoloja kuvia. Jes!

Reissattiin yhtenä päivänä junalla Sintraan asti ihailemaan linnoja (ja palamuja!)

Huh, siinäpä oli muutama reissu! Koska tää kuvien määrä on niin iso, päätin tosiaan jakaa tän vuosikatsauksen kahteen osaan. Nää oli nyt niitä vanhalla tukalla otettuja kuvia, seuraava pätkä onkin sitten sillä vähän lyhyemmällä versiolla.

Ja toki tietty sattuu noin puolet tän vuoden matkoista kans tähän, mutta en millään voinut sekoittaa pitkällä ja lyhyellä tukalla otettuja kuvia! :D

Palataan näihin muisteloihin taas kohta!

Tunnisteet: ,

4. joulukuuta 2012 klo 11.46 , Blogger Ulla kirjoitti...

Ääk, miten ihana vuosi ja miten ihania kuvia jälleen kerran!! Aina kun katon näitä sun kuvia tulee hirveä halu saada uus kamera ja oppia kuvaamaan!

4. joulukuuta 2012 klo 22.00 , Blogger Inka kirjoitti...

Vähän kiva jos nää antaa inspiraatiota! :) Ja ollu kyllä mahti vuosi, nyt vasta ko kattoo noita kuvia niin tajuaa miten siisteja mestoja sitä on tullu taas nähtyä.